Vad innebär Wermland Forever för Karlstad?

Tv-serien Wermland Forever har sågats brutalt, bland annat av mig här på Desmond In A Tutu. Jag fortsätter dock att se serien med stort intresse.

Wermland Forever har diskuterats flitigt, och här i Karlstad har det kanske framför allt stormat kring de 150 000 kronor som Karlstads kommun sponsrat serien med. För de pengarna förväntar sig ju skattebetalarna att få någonting tillbaka. En sak som är svår att komma runt är ju dock att tv-serien har gett Karlstad uppmärksamhet.

Igår kom månadstidningen Xtra ut här i Karlstad. Där har jag bland annat försökt undersöka lite hur uppmärksammade serier och filmer påverkar orterna som skildrats. Jag har ringt till Köping, Åmål och Tylösand för att höra deras erfarenheter. ”Det gav ju inte alls en rättvis bild av hotellet. Men vi var ett så starkt och känt varumärke redan tidigare så jag tror att folk ändå kunde skilja på Kungarna av Tylösand och verklighetens hotell”, säger Elisabeth Haglund, vd för Hotell Tylösand.

Och till sist ringde jag också till Karlstads kommun för att höra hur de ser på uppmärksamheten så här ett par veckor in i serien. ”Jag blev faktiskt lite tagen på sängen av all uppmärksamhet. Det här hade jag inte förväntat mig”, säger Mats Ahrén, kultur- och fritidsdirektör på Karlstads kommun.

Läs allt i NWT Xtra!

Om och i så fall hur Karlstad och Värmland påverkas på sikt återstår ju att se. Om man utnyttjar mediastormen på rätt sätt känns det som att det går att göra något bra av den. Det är ju inte ofta som Karlstad nämns på löpsedlarna. Vad skulle det egentligen kosta att köpa den här uppmärksamheten i annonsering? Vad kostar en löpsedel? Min känsla är att sågad och debatterad är bättre än om serien bara tyst försvunnit i tv-tablåns överflöd. Det är bättre att sticka ut om man vill synas.

Om Peter Östborg

Frilansjournalist och recensent. Västmanlänning som bor i Karlstad. Jobbar på Kontoret mediabyrå. @popetoteror på Twitter. Mer om och av mig på www.kontoretmedia.se.