Vem är Lars Kepler?

Lars Kepler är en svensk författare som är extremt framgångsrik i sina böcker och är en av storsäljarna i Sverige. Många av hans böcker säljer som smör, framför allt under semestertider och på sommaren när alla vill ha en bok att läsa när man ligger och glassar i solstolen eller sitter på ett flyg till ett varmt land. Lars Keplers senaste bok heter Kaninjägaren och här kommer du kunna läsa en recension och sammanfattning av den. Den boken släppte han någon gång under förra året. Hans tidigare böcker heter Playground (2015), Stalker (2014), Sandmannen (2012), Eldvittnet (2011), Paganinikontraktet (2010) och Hypnotisören (2009).

Sammanfattning av Kaninjägaren

Kaninjägaren släppte Lars Kepler år 2016, det vill säga förra året. Om du ska läsa Kaninjägaren bör du ha läst Lars Keplers tidigare bok Stalker, för det är nämligen fortsättningen av den boken. Alltså tar den vid och fortsätter vid boken Stalker:s slut. Boken handlar om en kille vid namn Joona Linna som under två år har suttit i fängelse på högsäkerhets-anstalten Kumla, när han först till ett möte som är hemligt. Polisen behöver nämligen Joona Linnas hjälp för att ta fast en mördare som springer fritt ute i samhället som kallar sig själv Kaninjägaren. Det enda som kopplar samman offren som blivit mördare av Kaninjägaren är att de hör ett barn läsa upp en ramla om kaninen innan mördaren kommer och dödar dem. Ödet visar sig när tevekocken Rex Muller blir utsatt av kaninjägaren. Han ska nämligen ta hand om sin son i tre veckor och förväntar sig ett lugn och koppla bort från all stress i vardagen. Dock blir det långt ifrån lugnt, utan det blir en fruktansvärd kamp om liv och död. Joona Linna kommer in i bilden igen när han och Saga Bauer är tvugna till att börja samarbeta i hemlighet för att överhuvud taget ha en chans att kunna stoppa Kaninjägaren innan det är för sent och fler bli offren till mördaren. Man skulle kunna säga att man vet aldrig vad öder har i beredskap för dig och vad som kommer hinna ifatt sig så länge du inte börjar springa nu.

Recension av Kaninjägaren

Boken är väldigt välskriven, bra skriven och infångade. Dock är det vissa delar som beskrivs en aning för mycket och som dessutom är väldigt skräckinjagande. De är väldigt detaljerade och blodiga vilket gör att det kan bli en aning för mycket och lite groteskt, vilket gör att man tappar spänningen och blir istället äcklad. Dock är det inga problem så länge man inte är känslig för sådan. Dessutom sägs det att Kaninjägaren inte är lika bra som Lars Keplers tidigare böcker har varit. Metaforerna i boken är löjliga och den är skriven på ett märkligt och torftigt sätt är det vissa som tycker också. Dessutom är det några som tycker att detaljerna i boken är väldigt ovidkommande och oväsentliga som exempelvis ”knäpper gylfen” vilket inte har något med boken att göra. Det är där med delade åsikter men detaljerna i boken är inte speciellt omtyckta.