Topp 10: Sämsta tagline till en film någonsin

”Evolution blir revolution”. Det kan vara det fånigaste jag hört. ”Apornas planet” är tillbaka och filmen säljs in med dessa ord. Sug på dem.

Evolution. Blir. Revolution.

Den svenska distributören har tagit det hela ett steg längre och helt enkelt gett filmen titeln: ”Apornas Planet: (R)evolution”. Alltså förstår ni?

Jag har inte sett filmen ännu, men är ganska sugen. Jag blev ännu mer sugen av Jeanette Genteles recension i SvD i dag. Men den där taglinen. Den är rätt avtändande.

Det är lite av en gåta för mig precis varför jag tycker det är så väldigt fånigt. För det gör jag. Kanske beror det på att den är så väldigt smal. Hur många filmer skulle komma undan med samma tagline? Ingen.

Kanske beror det på att själva idén om att evolution skulle kunna bli revolution är så fruktansvärt långsökt. Samtidigt är den ju otroligt enkel. Det krävs bara en bokstav, ett ‘r’.

Och nu tror jag vi börjar närma oss pudelns kärna. Den där lilla putslustigheten, att orden ”evolution” och ”revolution” är så nära varandra, ja, att taglinen helt enkelt är en ordvits. Kanske är det det som stör mig mest.

Nåja, det är inte första gången vi ser en dålig tagline. Här är några historiska exempel.

10. Silent Rage – ”Science created him. Now Chuck Norris must destroy him.”

Jag placerar denna tagline på plats 10 för att den egentligen är lika bra som den är dålig. Jag menar, hur kan Chuck Norris någonsin vara dålig?

Filmen heter för övrigt ”Dödsmaskinen” på svenska.

9. The Roommate – ”Murder can really ruin a friendship.”

Visst är det så, visst är det så.

8. The Day of the Dolphin – ”Unwittingly, he trained a dolphin to kill the President of the United States.”

Alltså, det är ju bra egentligen. Det är så dumt att det är bra. ”Oavsiktligt, tränade han en delfin till att mörda USA:s president”. Jag vill se filmen.

7. Life Is Hot In Cracktown – ”Be Cool. You’re so cool. Life is cool in Cracktown.”

Va!? Fullkomligt obegripligt.

6. Die Hard 2 – ”Die harder.”

Klassiker. Men inte desto mindre dålig. En fråga: Hur dör man hårdare? Filmserien har redan det tuffaste namnet. Die Hard. Här försökte pr-byrån göra det lite, lite tuffare. Men det går inte. Vad hände då? Det blev dumt. Ta lärdom av detta barn.

5. Suspiria – ”The only thing more terrifying than the last 12 minutes of this film are the first 92.”

Jag kan verkligen förstå hur man tänkte här. Men ibland kan det vara bra att tänka en gång till.

4. Superman – ”You’ll believe a man can fly.”

Nja. Det vet jag inte.

Det ska kanske till lite mer än taskig greenscreen. En tagline till katastroffilmen Twister var: ”You’ll believe a cow can fly.” Det, är humor.

3. Clash of the Titans – ”Titans will clash.”

Varför krångla till det? Varför försöka hitta på mer ord när man redat hittat på några ord till titeln? Använd samma ord bara. Åtminstone så kommer ingen känna sig lurad i biostolen. Alla vet vad det handlar om.

Jag menar, titlar kan ju vara krångliga ibland. Tvetydiga. ”Clash of the Titans”, vad innebär det liksom? Bra då med en tagline som gör att alla förstår.

2. Rocky II – ”Rocky shows he’s a champ… and wins!”

Poängen med en tagline kan ju ofta vara att maximera antalet personer som vill se filmen. Ett tips: avslöja inte slutet. Det är en ofelbar turn-off. Jag vill inte veta hur filmen slutar.

Vad är det för pajas som hittat på den här taglinen egentligen? En tagline ska liksom inte vara sammanfattningen av själva filmen, med slutet inkluderat. Jisses.

1. The Sisterhood of the Travling Pants – ”Laugh. Cry. Share the pants.”

Haha. Vilken tillvaro. Tänk om livet kunde vara såhär i stället. Den bästa taglinen.

Kommentarer

kommentarer

2 comments for “Topp 10: Sämsta tagline till en film någonsin

  1. Viktor
    20 augusti, 2011 at 16:58

    De flesta exemplen är ju asbra taglines. Clash of the Titans-taglinen tror man ju Ron Burgundy varit med och spånat fram.
    Clash of the Titans - Titans will clash - Clash Titans - Titans clash clash -Tntns clshs.

  2. Tobias
    21 augusti, 2011 at 14:28

    Day of the dolphin verkar ju helt makalöst bra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *