Paraplyerna i Cherbourg är fenomenal på Stadsteatern

Paraplyerna i Cherbourg

Paraplyerna i Cherbourg är en fantastisk film och världens bästa musikal. Jag brukar själv hävda att jag personligen tycker bättre om Flickorna i Rochefort, men rent objektivt kan jag förstå att Paraplyerna i Cherbourg faktiskt är den bästa musikalen.

Att försöka göra en svensk teaterpjäs av världens bästa musikal är inte det lättaste. Men Stockholms stadsteater och regissören Alexander Mørk-Eidem lyckas.

Det musikalen tappar i överföringen till scen och svenska tar den igen med ett enkelt men lika briljant knep: pjäsen är på en och samma gång just Paraplyerna i Cherbourg men också historien om ett sällskap teateramatörer som sätter upp Paraplyerna i Cherbourg.

De samlas i en gymnastiksal som alltså får bli skådeplats för hela föreställningen, komplett med ribbstolar och bockar. Detta grepp gör att vi, samtidigt som vi följer den numera klassiska historien om Geneviève och Guy, också följer skådespelarnas berättelse, där huvudrollsinnehavarens flickvän blir svartsjuk när han tvingas kyssa Geneviève i pjäsen.

Själv spelar flickvännen musikalens Madeleine, och vi som sett filmen förstår genast det geniala i denna detalj.

Men trots denna extra dimension råder det ingen tvekan om att det är originalhistorien från filmen som står i fokus för föreställningen. Gymnastiksalen med dess rekvisita fungerar mest som en bakgrund för att göra snygga passningar till filmen, och för att praktiskt lösa några av de nummer som musikalen kräver.

Dessutom ger det utrymme för komiska avbrott när uppenbart nervösa skådespelare i teatersällskapet anstränger sig för att få till scenerna helt rätt. Särskilt Katharina Cohen och Jörgen Thorsson tar vara på detta på ett utmärkt vis.

Men hela ensemblen är fenomenal. Jag tror faktiskt inte att en uppsättning av Paraplyerna i Cherbourg kan bli bättre. Och jag tror inte du kan se en finare föreställning i vår. Den tilltalar både oss som redan älskar filmen och de som kanske inte ens hört talas om den.

Paraplyerna i Cherbourg spelas på Klarascenen på Stockholms stadsteater till och med den 19 juni. Jag kan inte göra annat än varmt rekommendera ett besök.

Bilder: Carl Thorborg.

Om Aron Andersson

Skriver på Metro.se. Spelar musik med Avtalet. Röstar inte för nåt, röstar emot.