Recension: The Artist

Först: Det är absolut underbart att Oscarsakademin valt att tokhylla en svartvit fransk-belgisk stumfilm (den är inte helt stum, men ändå). Att The Artist fått fem Oscars är bara att applådera. Så, nu reser du dig upp och applåderar!

Okej, ordning igen. Sansa dig. Sätt dig ner!

Det ska vara filmhyllande filmer i år, det är uppenbart. The Artist handlar helt och hållet om en hyllning till filmhistorien. Tyvärr är den inte så mycket mer än en det.

Michel Hazanavicius film efterliknar de klassiska stumfilmerna, dansfilmer och stora melodramer. Temat för filmen har avhandlats många gånger. Det handlar om en stor stjärna som plötsligt tappat sin stjärnglans, en ny ung kvinna dyker upp och blir det nya heta, förfall och sen vändningen. Likheten med Anchorman har påpekats av många, och jämförelsen är solklar (se exakt hur lika filmerna är nedan).

När en svartvit fransk-belgisk stumfilm unisont hyllas av Hollywood vill man att filmen ska motsvara förväntningarna. Man vill resa sig upp från biostolen och med tårar i ögonen ge filmen en stående ovation, skrika och jubla. Det var precis så jag ville reagera. Innan jag såg filmen. Efter filmens fina slut plockar jag istället stillsamt ihop mina tillhörigheter, reser mig ur biostolen och går lugnt och städat ut från salongen. Jag och mitt biosällskap byter ett par meningar om filmen för att sedan börja prata om annat. När jag ett par timmar senare går och lägger mig slår det mig att jag i stort sett har glömt bort The Artist. ”Fin film ändå”, tänker jag innan jag somnar.

Jag älskar filmens ambitioner. Och självklart ska du gå och se The Artist på bio. Om inte annat så för att du aldrig kommer få för dig att hyra en svartvit fransk-belgisk stumfilm. Filmen är gjord för bio och ska avnjutas i biomörker. The Artist mycket bättre än en hel del annat som går på bio, men tyvärr är den inte så överväldigande bra som jag hade önskat. Den är bra.

Betyg: 3

SPOILER ALERT!  Det gör inte så mycket om du tittar på den här lilla demonstrationen även om du inte sett The Artist eller Anchorman, men bara så du vet så avslöjas handlingen här.

Så här lik Anchorman är The Artist: